Stockholms stads toppolitiker Ulla Hamilton(M) och Per Ankersjö(c) är livsfarliga. De vet att dödsrisken är 43 procent högre om du kör odubbat och kolliderar jämfört med om du hade kört med dubbdäck. Trots det vill de utöka dubbdäcksförbudet i Stockholm.
Ett dumhetsförbud borde snarare införas i Stockholms stadshus. Centerpartisten Per Ankersjö har i flera år drivit frågan om dubbdäcksförbud med stor energi. Varför? Trots att centerpartiet är ett pyttelitet parti i Stockholms stad så har Per Ankersjö
fått en högt avlönad post som borgarråd. Det väcker frågan om vad han lovat betala politiskt i utbyte?
Moderaten Ulla Hamilton är den som synst mest som förbudsförespråkare för dubbdäck. Hon vägrar hårdnackat att backa trots att vetenskapliga undersökningar slår fast att de riktigt farliga partiklarna inte är dem som dubben river upp från gatorna utan de partiklar som skapas och finns i Stockholms tunnelbanor.
I Göteborg har de provat dubbdäcksförbud på två gator men funnit att det varit helt utan effekt på miljön. Någon utökning blir det inte, snarare kan dubbdäcksförbudet komma att hävas.
Ingen effekt
Riksdagsledamoten Lars Beckman(M) har låtit riksdagens utredningstjänst ta reda på om det någonstans i Sverige eller Norge finns någon miljöeffekt av dubbdäcken eller ett förbud. Svaret är att ingen som helst effekt kan påvisas. Lars Beckman är djupt kritisk mot dubbdäcksförbudet och säger till Berghs Blogg att han vill ha bort förbudet snarast möjligt.
Enligt Lars Beckman(M) leder dubbdäcksförbudet till massor av kollisioner vilket lett till en kraftig ökning av plåtskadorna, vilket försäkringsbolagen har märkt i skadestatistiken. Det betyder kraftiga kostnader för många bilister, dels i form av självrisker och minskad bonus men också i form av högre försäkringspremier för alla bilister.
Längre bromssträcka
Lars Beckman säger att många bilister som tvingas köra på friktionsdäck, alltså odubbade vinterdäck, fortsätter med dem på sommaren. Det är formellt tillåtet, inte förbjudet, men innebär en stor trafikfara eftersom friktionsdäcken jämfört med sommardäck har hela 50 procents längre bromssträcka. Fler olyckor med andra ord, och fler döda som en följd av det. Återigen faller ansvaret för onödig död på politiker som Per Ankersjö(c) och Ulla Hamilton(M).
Finland smartare
Att finnarna är bättre än vi utom i friidrott är inget nytt. Så även i dubbdäcksfrågan. Istället för dubbdäcksförbud, eller istället för att döda folk i onödan, så spolas gatorna i Helsingfors då och då för att få bort de partiklar som man inledningsvis trodde var farliga. De är fortfarande ohälsosamma men inte i den grad som det från början hävdades. Det är väsentligt mindre partiklar, sådana som finns i tunnelbanan, som är rejält farliga för hälsan.
I många andra länder skulle politiker som mot bättre vetande dödar människor i onödan genom idiotiska beslut fått enorma skadeståndskrav och dragits in i segdragna rättsprocesser. Vintern 2013 är dödsbeslutet borta, för året efter är det val och både Ulla Hamilton och Per Ankersjö vill förstås behålla sina välbetalda positioner. Positioner som avlönas av dem som dör, drabbas av sorg och förlust efter mamma eller pappa och alla andra bilister.
Text: Lars-Kristian Bergh
Foto borgarråden: Thomas Carlgren
Moderaten Ulla Hamilton har gjort lyxresa med stockholmarnas skattepengar. Bussiness Class för 33 000 enbart biljetten. Sedan lyxhotell för 70 000. Hennes grava omdömeslöshet finns alltså inte bara på trafikens område. Jag bor i Stockholm och är en av dem som betalar hennes lyxliv. Dessutom riskerar jag livet på grund av hennes vansinniga beslut om dubbdäcken.
Jag är upprörd och kommer aldrig mera att rösta på Moderaterna om hon får vara kvar.
I morse var det en sådan där förbudstaliban i radions Ring P1 som spred lögner och krävde dubbdäcksförbud i hela Stockholm. Allt skit i Stockholm har en förmåga att sprida sig och här i Uppsala finns många MILJÖTALIBANER. Att hamra förbi den tjocka huden går inte med sakskäl. Miljötalibanerna är lika rabiata som kommunisterna var på sin storhetstid. Det är nog en hel del kommunistbaciller i dessa miljöförbudspartister.
Varför röstar folk på dessa dåliga människor? Borde inte väljarna genomgå ett IQ-test? Moderaten Ulla Hamilton har varken körkort eller bil. Men hon cyklar, i dubbel bemärkelse. Alltså byggs cykelbanorna ut. Vägarbetena läggs ut så de tar maximalt lång tid. Dubbdäck förbjuds. Moderaterna har blivit bilisthatare värre än miljöflummarpartiet.
Jag tycker Kennys kommentar är väl grovt personpåhopp och tycker bloggen skulle ta bort det. Per Ankersjö(c) är nog inte värre skitsnackare än övriga politiker som på olika sätt ska profilera sig och bygga minnestavlor över sina gärningar. Ankersjö och moderattantan Hamilton är cyniska och kalla det kan vi vara överens om. De riskerar våra liv med argument att partiklar dödar. Sanningen är att de mikropartiklar som kan passera flimmerhåren och ta sig ner i lungorna dödar. Men dessa partiklar finns främst i tunnelbanan. Gör som finnarna, spola gatorna med jämna mellanrum och låt bilisterna köra på de mest trafiksäkra däcken. Vintertid är det dubbdäck och på sommaren sommardäck. Inte friktionsdäck för vinterbruk.
Samma Ankersjö som vill att orörda Årsta Holmar skall få en city-beach och nattklubb. Att han har den position han har är ett skämt och är ytterligare ett bevis på att vissa partier tar in vilken idiot som helst. Fy fan, bortglömd i en gruva hade varit mer lämpligt för sådana som Ankersjö.
Inte fan vet jag! Men bindningar finns åt alla håll. Och mygel. Dock känns det mycket säkrare att köra med dubbat. Att Hornsgatan är så nersmutsad kan ju inte däcken rå för. Det är avgaserna som gör ´et!
Stadshuspolitikerna spär på föraktet för dessa gycklare som Ulla Hamilton och Per Ankersjö är exempel på. Demokratin blir allt mindre värd när den urlakas av oärliga politiker som egentligen inget annat är än skojare. Simpla skojare som använder makten för snäva egna syften för att sko sig på skattebetalare. När inte livet sätts främst då är vi riktigt illa ute.
Väl utttryckt !
De flesta vet att det är en ren och skär bluff med ett dubbdäcksförbud.
Det man egentligen vill är att helt enkelt minska kostnaderna för det underhåll som krävs efter varje vinter, Undrar om mantänkt lyfta budgeten för sjukvården istället. Eller får man en egen coach att diskutera med? 🙂