Sveriges ekonomi påverkas negativt om transporterna går långsammare. Det påverkar välfärden för oss alla. Idiotiska fartgränser är därför ett direkt hot mot välfärden. Svenskt Näringsliv och Stefan Fölster bör redovisa i direkta siffror hur BNP påverkas av väsentligt lägre snittfarter.
För 10 år sedan hade vi tusentals mil väg med 90 km som högsta tillåtna fart och nu har 70 som max tillåten hastighet. De senaste åren har bilarna fått bättre väghållning, bättre bromsar, bättre belysning och säkrare inredning med bl a krockkuddar. Trots det vill nu Trafikverket sänka från 70 till 60 kilomter på tusentals mil väg.
Våra 90-vägar ska bli 80 och massor av 50 km vägar ska bli 40. Var ska detta sluta om ingen med inflytande redovisar hela bilden? Visst kostar trafikolyckor både pengar och lidande. Och visst blir skadorna större vid en olycka med högre fart än med lägre. Men detta är inte hela bilden och Trafikverket redovisar bara en tårtbit av hela problembilden. Medierna dvs arbetsledarna på de större redaktionerna driver ju en sorts politik genom att selektera skevt. Exemepelvis rapporteras det nästan inte alls att olyckorna i Danmark minskade efter att fartgränserna höjdes på motorvägarna.
I England minskade olyckorna efter det att ett antal kameraskåp hade stängts av. Ett samhälle måste ha en övergripande syn på såväl ekonomi som på hälsan för medborgarna. Det finns oftast ett samband som inte alltid syns tydligt. Och med hundratals myndigheter som med näbbar och klor bara kämpar för sina egna målbilder så gäller det för politikerna att orka stå emot och inte bara jamsa med förbudsivrare alltför lättvindligt.
Björn Sandberg från Täby hade i DN 17 juli 2012 en insändare i ämnet som väcker en del tankar. Försök läs den.
Läs också artiklarna på:
https://www.bergsblogg.se/2012/06/05/trafikverket-utbildar-sa-ljuger-du-med-statistik/
https://www.bergsblogg.se/2011/10/15/landet-lagom-tar-stryptag-pa-bilister/
https://www.bergsblogg.se/2011/09/24/farre-fartkameror-farre-olyckor/
Lars-Kristian Bergh
Insändaren kan inte läsas för pixlarna är för få när man förstorar bilden men jag har klickat på länkarna och tänker mig att Sandberg är inne på ett liknande tema. Tycker det är svagt av Motormännens riksförbund att dom bara jamasar med det som politiskt korrekt.
Trafikverket trycker ner fartgränserna med de små stegens klassiska tyranni. Och inte en enda av 349 riksdagsledamöter vågar yppa en avvikande åsikt. Alltså röstskolk är vad som gäller för mig i framtida val. Jag lovar o försäkrar att inte ändra med undantag för ett under dvs att regeringen eller riksda’n säger ifrån att NEJ nu räcker det trafikverket.
100% sanning. Absurt att Trafikverket skall låtas hålla på med dessa hastighetsskyltar. Fullständigt onödigt. Det ger ju signaler att de kan inte ha mycket att göra om de skall gå in på såna larvigheter. Vidare så är det en rejäl kostnad att byta dessa skyltar, och vem står för den, jo bl a. alla irriterade trafikanter.
Förresten när jag åkte från gävle i helgen och närmade mig uppsala så körde en mörk saab 9-5 ny modell, en antenn plus hajfenan endast, tonade rutor, den håller lägre hastighet än tillåtna 120 så jag kör om, slänger en blick in och ser en man endast iförd t-shirt, jag kör i 125-130 kvm/h. Jag ser sedan en audi relativt ny modell komma körandes, inte så snabbt, men det var väl 140 kanske. Saaben reagerar nästan direkt, och vips så var blåljusen på och audin reagerar med bromsljus men det e för sent. Den stoppades.