Vill du tala med någon tryck fyrkant #. Här får du 15 val…När du mailar kommer ett autosvar att vi läser alla mail och återkommer så snart vi kan. Så är det ofta. Just därför är det en positiv överraskning att vara i kontakt med Myndigheten för press, radio och TV.
Hemsidan hos mprt.se är som de flesta men uppfriskande fri från en massa floskler om myndighetens egen förträfflighet. Mailkontakten med handläggarna fungerar bra och svar kommer på de mest oväntade tider. Kvällar och helger inte undantagna. Det imponerar.
Myndigheten för press, radio och TV har hand om sändningstillstånd, tidningsstöd och utfärdar utgivningsbevis för publicister. Tycker du att något i radion är i strid med sändningstillståndet och avtalet med staten så är det hit du gör en anmälan. Även felaktigheter i en Tv-utsändning anmäls hit till granskningsnämnden.
Service
Servicen till medborgarna skiftar kraftigt i kvalitet. Det gäller allt från svarstid när du ringer eller hur snabbt du får svar på ställda frågor. Det gäller också när du begär ut handlingar från en myndighet. Nästan alla handlingar hos myndigheter och domstolar är offentliga och ska göras tillgängliga för dig i princip omgående eller så snabbt det kan göras. ”Skyndsamt” ska det ske i alla fall, det har JO, Justitieombudsmannen slagit fast.
Min erfarenhet är att de som är bäst på att efterleva bestämmelserna om skyndsamhet är departementen, UD undantaget, de rättsvårdande myndigheterna JO och JK samt Riksdagen. Domstolarna är ofta på samma höga nivå. Att myndigheten för press, radio och TV kvalar in på samma höga nivå förvånar inte.
Text: Lars-Kristian Bergh
Facebook ägs väl av Google? Samma nonchalans där.
ojdå, här kan multisarna Google och Microsoft ta lärdom. Google svarar aldrig på mail och kan inte nås på telefon. Microsoft Sveriges support har ännu inte svarat efter 1,5 år och tre påminnelser. Kul att en statlig myndighet är bra.