Litar du på Systembolaget? Då är du i gott sällskap. Nästan alla svenskar uppfattar Systembolaget som något slags statlig myndighet som är rena rama sanningen. Så är det inte. Det är länge sedan förvandlingen skedde. Nu är Systembolaget ett statligt ägt aktiebolag som badar i pengar och som är en dröm för karriärister. Med affärstänkandet följer en glidande moralskala där lögnen till dig är godkänd så länge du inte kan bevisa att Systembolaget ljuger.
För konsumenterna finns det mycket som är positivt med Systembolaget. Det mesta är känt, så jag hoppar över det positiva och visar istället hur Systembolaget medvetet försöker kringgå lagen och bygga handelshinder för varor som de inte själva vill sälja. Alla dryckesimportörer i Sverige får sälja till vem som helst som har utskänkningstillstånd och därmed har inköpsrätt. Det vill säga alla krogar som får servera alkohol.
Så även om Systembolaget inte har varan i något av sina två sortimentslistor, beställningssortimentet och standardsortimentet, så kan du förtära ditt favoritvin på krogen. Men tänk tanken att du skulle vilja ha ett par buteljer av vinet hemma. Tyvärr, krogen får inte sälja några flaskor till dig. Det hjälper inte att Systembolaget inte säljer vinet alls. Vad gör du då?
Bryter mot lagen
För att skrämma bort dig från att ”privatimportera” så jäklas Systembolaget med dig. Man gör det sofistikerat så du inte kan bevisa att det är medvetet krångel. Så här går det till: Du fyller i en blankett på nätet (ska gå att göra i butik, men butikerna nobbar och säger att det inte går) och väljer vilken butik du vill hämta vinet i.
Efter att ha spenderat en hel del tid på att fylla i den statliga blanketten och mailat så får du svar några dagar senare i form av en offert. Om du accepterar priset så
får du vänta på nästa mail för nu ska Bolaget berätta för dig hur mycket du ska betala i förskott. Du upplyses om att betalningen MÅSTE göras i den butik du valt för att hämta ut varorna. Om du nu har åkt på tjänsteresa eller till stugan på landet 10 mil bort så blir det inte så kul. Vad gör du då? Väntar tills du är hemma igen och betalar då?
Den som trakasserats av Bolagets handelsförsvårande åtgärder försöker hitta genvägar. En är att ringa importören och ta reda på ungefärligt pris, det kan ju vara bra att veta om det handlar om cirka 100 eller 300 kronor buteljen. Även förpackningsstorlek och lagerstatus kan ju inhämtas. På Bolagets ”Privatimport”-blankett kan du ju försöka betona att du INTE vill ha någon offert, att du accepterar vilket pris som helst och att du genast betalar mer än vad hela leveransen kostar i förskott i vald butik, allt för att korta ned leveranstiden från lagret 3 km bort från butiken. Tror du det hjälper? Hahahaaaaa…Då har du noll koll på vad monopolfasoner är för något.
Du får en offert. Obönhörligen. På så vis förlängs ju leveranstiden några dagar och många tröttnar förstås efter ett tag och försöker aldrig mera göra en ”privatimport”. Exakt vad Systembolaget önskar. Grattis lille vän, lurad av stora statliga monopolisten Systembolaget. Som fullkomligt skiter i dig. Egentligen. Fast så säger man ju inte. Inte offentligt. Okey, du mailar och accepterar offerten och gör din förskottsbetalning. Sedan då? Vad händer? Svar: – Ingenting. Inte första veckan i alla fall. Exempel finns på att ”privatimport”-beställningar blivit liggande i upp till fyra veckor innan den skickats vidare till importören.
Konkurrensverket, KKV, har till uppgift att årligen granska hur Systembolaget lever upp till EU-reglerna. Har KKV-tjänstemännen aldrig provat att ”privatimportera”?
Lögn
Jag trodde också en gång på Systembolagets sagor. Långt innan nya sajten blev klar fick Vice verkställande direktören Marie Nygren veta att jag var allvarligt missnöjd med deras rutiner. Det var jag inte ensam om men av någon anledning bjöd hon in mig till huvudkontoret ”för att lyssna på mina synpunkter”. Hon lovade då, ja lovade, att nya sajten skulle utformas så att man kunde hoppa över offertstadiet för den som ville det. Hon lovade mer också. Höll hon löftet? – Inte då. Jag var naiv, jag trodde henne. Då förstod jag inte att det verkligen var som det verkade, att Bolaget medvetet försvårade ”privatimporten” för att så få som möjligt skulle nyttja den.
Text: Lars-Kristian Bergh
Förmynderibolaget slår sig för bröstet och skryter och en massa vinskribenter hyllar bolaget. Undras om det kan förklaras med att dessa skribenter blir bjudna på furstliga måltider med exklusiva viner och andra luxiösa drycker?
Om Systembolaget i verkligheten är i närheten av sitt självskryt så borde de väl klara konkurrens? Det är ett jäkla hycklande från politikerskrået tycker jag.
Kommentaren är publicerad på insändarsidan i Expressen 2011-08-08 med anledning av att en kassörska på Systembolaget vägrat en kvinna göra inköp för att hon hade med sig ett barn i 10-års åldern. Red.
_________________________________
STÖDDIGA SYSTEMBOLAGET.
HAR Möjligen systempersonalen en unik förmåga att sortera människor efter vad kunderna kan tänkas använda alkoholdryckerna till? Blir mamman eller pappan per automatik en potentiell langare om hon eller han har med sig en halvvuxen son eller dotter in på systemet? I slutklämmen säger ”ung kassörska” att hon ”värderar sitt jobb högre än kundernas ölkonsumtion.”
SYSTEMBOLAGET må ha gjort om sina affärer till självbetjäning men i kassorna sitter i stort sett samma andas personal, som fanns under motbokstiden, som dessutom upplever sig som en myndighet med makt att avvisa eller tillstyrka inköp. Förmyndarmentaliteten sitter i väggarna på på systembutikerna och hos ett flertal av personalen. Det är en inrättning som snarast borde avskaffas. Att bara se de skyltar med olika uppmaningar är rena skämtet. ” vi säljer inte till…” och på det en uppräkning av en radda tänkbara orsaker. Jag ser fram mot Tysklandsresan. Ska ”ung kassörska” hänga med?
Kenneth Åhrlin
Synnerligen anmärkningsvärt att Systembolaget trilskas i strid med den politiskt uttalade ambitionen och i strid i vart fall mot EU:s principiella inställning. Uppgifter av den här karaktären har cirkulerat under flera år men här är ju ett konkret exempel med en tydlig beskrivning.
Förmodar att Systembolaget är fullt medvetna om bloggartikeln och eftersom de ännu inte kommenterat så har de inte heller dementerat. Detta måste Konkurrensverket, KKV titta närmare på. KKV granskar ju Systembolaget två gånger per år och rapporterar till EU-kommissionen.
En bra beskrivning av verkligheten. För oss i branschen inget nytt.
EXAKT! Det var på pricken en rätt beskrivning av hur bolaget missbrukar sin dominerande ställning. Och politikerna tvår sina händer förstås och sitter i bolagets styrelse för arvodenas skull. Och importörerna vågar inte öppet säga något och det får man förstå, bolaget är avgörande för dem. Men vad gör övervakande myndighet mot detta missbruk av marknadsställning?
Så subtilt gjort! Så lurade vi är. Herregud – och jag som vill köpa vin på Konsum? Nej, vi svenskar kan inte hantera spriten – under denna flagga seglar dom jävlarna!