Trots en kraftig nedmontering av fartkameror i Storbritannien har olyckorna inte ökat. Tvärtom – de har minskat.
Den ekonomiska krisen i Storbrittanien har tvingat fram en rad offentliga besparingar. Bl a har mängder av de automatiska fartkamerorna stängts av och monterats ned. Nu visar statistik från mars 2010 till mars 2011 att antalet dödsoffer i trafiken minskat med runt tio procent.
Den brittiska organisationen Safespeed har länge hävdat att de automatiska fartkamerorna inte har någon betydelse alls för trafiksäkerheten. Motormännens riksförbunds tidskrift Motor skriver i ett referat där man återger vad som stått i Daily Telegraph, att Safespeeds Clarie Armstrong säger att fartkameror är en missriktad trafiksäkerhetspolitik.
Det svenska trafiksäkerhetsverket trummar med ojämna mellanrum ut att si och så många dödsoffer har undvikits tack vare fartkamerorna. Många är skeptiska till Trafikverkets statistik. Kanske med gott fog. För Trafikverkets statistik grundas i huvudsak på simulerade uppgifter. Det betyder att någon matar en dator med ett antal antaganden. Människan som matar in uppgifterna har i förväg bestämt förutsättningarna för beräkningen.
De svenska fartkamerorna har kostat skattebetalarna cirka 4 000 000 000 kronor (fyra miljarder) att installera. Ingen har försökt beräkna hur många liv som skulle sparats ifall dessa fyra miljarder istället satsats på levande trafikövervakare i målade polisbilar.
Text: Lars-Kristian Bergh
Tycker att det är kanon med med fartkameror. Tänk vad mycket poliser som frigörs till bättre brottskämpande uppgifter.
Dessutom redovisas det bara ovanför vad kamerorna kostat! Hur mycket pengar har dem inte dragit in?
Plåtpoliser, vilket skit rent ut sagt. Det sitter 150 personer och försöker lista ut om det går att fälla föraren på bilden från plåtpolisen. Det är solglasögon, nedfällda solskydd, en hand framför ansiktet eller körning i vänster körfil för då säger lagen att bilden inte får användas. Bara 1/3 av bilderna leder till böter. Den ryckiga körningen med nedbromsning inför kameran och sedan gasning igen leder till mera utsläpp av CO2.
Plåtpoliserna kan inte ingripa mot farliga taklaster, livsfarliga omkörningar, fulla förare eller gamlingar som varken ser eller hör.
Räntan på 4 miljarder blir sådär 200 miljoner per år och sedan tillkommer underhåll av teknisk natur, byte av delar efter skadegörelse och lönerna för 150 personer med ca 150 miljoner inklusive övriga kostnader som följer med.
Är Peter ovanligt okunnig? Trafikpoliser, polisens verkliga B-lag, kan inte användas för andra riktiga polisuppgifter. Trafikpoliser är trafikövervakare när de är ute på vägarna vilket de sällan är utom vid fartkontroller. Trafikvakter kanske de skulle kallas. Fartkontrollanter är vad de är. Inte riktiga poliser.