Får ett statligt verk bluffa? Trafikverket behöver avleda uppmärksamheten från sina fiaskon på järnvägarna. Det försöker man den 26 januari med påståenden om att det är fyrhjulsdrivna bilar som saboterar klimatmålet. Kicka generaldirektören Gunnar Malm!
Det finns ingen undersökning som visar om och i så fall i vilken grad som fyrhjulsdriften försämrar miljön jämfört med tvåhjulsdrivna bilar. Trafikverket försöker med en massa ord vilseleda massmedia om hur det förhåller sig. Risken är stor för att verket lyckas eftersom journalister och redaktioner sällan har tid eller ork för att syna just Trafikverkets bluffar.
Vad som är absolut säkert är att 4-hjulsdrivna bilar har bättre väghållning och därmed är trafiksäkrare än andra bilar som bara driver med hjulen på en axel – fram eller bak. Detta faktum är naturligtvis väl känt både hos Trafikverket som hos VTI, väg och transportforskningsinstitutet. Har något hört ett enda litet pip från Trafikverket som rekommenderar 4-hjulsdrivna bilar eftersom dessa innebär färre trafikolyckor?
Bluff efter bluff
Trafikverket har i decennier bluffat media, politiker och allmänhet. Deras olika påståenden om antalet dödade på grund hastighet är en bluff. Deras uppgift om hur många som vill ha fler fartkameror är bluff. Deras utspel om hur många liv som sparats tack vare fartkameror baseras på bluff.
Du kanske har hört talas om datorsimuleringar? För att få datorn att räkna ut något så kan du mata in uppgifter som du själv skapar. Du kan t ex bestämma dig för att tio personer dör ytterligare i trafiken om farten höjs 10 kilometer. Du kan sedan säga till dig själv att då sparas 10 liv om farten sänks 10 kilometer för en vägsträcka på det antal mil som just du själv bestämmer. Det är alltså högst mänskliga – och därmed subjektiva – antaganden som matas in i datorn.
Nu kommer det roliga, lika spännande kanske som ett rymdspel eller så. Datorn svarar snabbt på hur många liv som sparas om farten sänks 6,4 kilometer och så vidare. Sedan sammanställs ett pressmeddelande med sensationella uppgifter. Media skriver av och den allmänna opinionen påverkas. Miljard efter miljard på kameraskåp, hej och hå vad nya anslag från skattebetalarna kan inkasseras.
Uppdrag granskning
När kommer UG, radions Kaliber eller någon enskild tidning att vakna och börja titta efter hur underlagen ser ut hos Trafikverket? Du ska få ett litet exempel. När inställningen till fartkameror undersöks är frågorna ledande och försåtliga. Så här lyder en av frågorna: ”Är du positiv till en säkrare trafik?”
De som får frågorna är mellan 16 och 80 år så det kan på viss grund antagas att ganska många inte kör bil eller MC alls. Och tro inte att det bara är dem som har körkort som tillfrågas. Ånej, det är rakt av bara.
Sparken
Ytterst ansvarig är generaldirektör Gunnar Malm. Han är inte ansvarig för iscensättandet av alla bluffar, det började långt, långt innan Malm blev chef. Men Gunnar Malm fortsätter odla den bedrägliga kulturen. I regeringskansliet finns en betydande ”elefantkyrkogård” för överblivna generaldirektörer. Det är rätt plats för Gunnar Malm.
Text: Lars-Kristian Bergh
Det är obegripligt hur man utser dessa plantor till generaldirektörer. Handlar det bara om politiska väntjänster borstar du mig på ryggen så borstar jag dig?
Det är för dyrt. Skicka honom till Värmland . Får han åka en vinterdag på vägarna här byter han åsikt gratis.
Bengan i Karlstad
Du har fel Bengan i Karlstad. Det du skriver förutsätter en viss begåvningsnivå runt 100 i IQ. Trafikverkets chefer har på ett minst sagt oönskat sätt visat på att de utgör landets sista begåvningsreserv.
Miljötalibanerna är värdens största hycklare. Peter Eriksson Mp kan börja med att koppla ur ac på sin stora bensintörstiga SUV Grand Cheeroke
Ju tyngre fordonet är ju högre borde bränsleförbrukningen bli. Så på vilket sätt menar du att trafikverket har fel om det påstår att 4 hjulsdrivet fordon släpper ut mer co2?
4-hjulsdriften väger naturligtvis något. Hur mycket? 30 kilo? Sätt 30 extra kilo i proportion till bilens totalvikt på t ex 1850 kilo. Den extra bränsleförbrukningen blir ju knappt mätbar. Ställ sedan den betydligt större trafiksäkerheten med 4-hjulsdrift i relation till den knappt mätbara ökningen av CO2. När du tröttnat på att sila mygg så fundera på varför Trafikverket inte går ut och kräver stopp för luftkonditioneringsaggregat (ac) i bilarna. Dessa ökar bränsleförbrukningen med 5-7 procent.
Ge honom sparken! Herregud vilken byråkrati och ingen har gjort något! Vi vet ingenting! Det var just det. I Ryssland går tågen som på räls. Det gjorde dom här också innan allt såldes ut.
Du har fel – på SJ-tiden var det problem på vintern när det snöade. Köpa träkol i säckar som glödande lades på växlarna blev för dyrt. Då frös växlarna fast och tågen fick stanna. I Schweiz fungerar tågen året runt. Med minutprecision. I Zürich finns världens största tågstation med 10000 (tiotusen ja!) avgångar per dag. Med minutprecision. Trafikverkets klantarsel (får man säga så?) borde rensas ut. Börja uppifrån.
de håller varann om ryggen han kommer inte få sparken men det skulle han haft för länge sen och med honom undercheferna