I Sverige tvingas du i underläge och svara på frågor om dina krämpor framför ostdisken. Läkaren kallar dig för ”patient” för att ordet betyder ”tålamod”.
Hur länge ska svenskarna ha tålamod med politiker som bara försämrar sjukvården mera och mera år efter år? Journalisten Karin Thunberg tycks inte längre ha tålamod. I Svenska Dagbladet har hon gått rakt på sak och beskrivit hur läkarna och sjukvården synnerligen nonchalant behandlar de vårdbehövande.
Förr fanns det läkartider och telefontider. Nu är det provsvar och ett brev att ”läkare ringer dig mellan 9 och 16 på måndag”.
Hoppsan, det låter som gamla Televerket. Televerket skickade brev om att ville du få din beställda bakelittelefon så håll dig hemma då och då så kommer montören. Passade inte tiden så hotades du med att få vänta ytterligare 4-6 veckor för att få hyra bakelittelefonen.
Ostdisken
Hela den angivna dagen riskerar du att få läkarens samtal om dina krämpor när du står framför ostdisken eller i kassakön. På den utskickade lappen från sjukinrättningen får du ingen möjlighet att ringa och boka om tiden. Så ha inte någon utlandsresa inbokad om du vill prata med läkaren. För någon ny chans får du inte.
Prata skit bakom kyrkan
Karin Thunberg berättar i SvD (länk nedan) hur hon tvingades diskutera ett avföringsprov snett bakom Högalidskyrkan i Stockholm. Hela hennes nu aktuella krönika är en uppräkning på exempel i klarspråk på hur nonchalans och uppifrån perspektiv har ersatt respekt och hänsynsfullhet.
Statsministern och hans regering drabbas inte, de har egen gräddfil till vård i likhet med landstingspolitikerna som bär hela ansvaret för det i snabb takt ökande förfallet.
Karin Thunberg är verklighetens vän och alla friska bör läsa för att förstå vad som väntar. De som redan är i kontakt med vården känner igen situationen.
Text: Lars-Kristian Bergh
Vad väntar du dig av politiker som lägger 6000 kronor på ett enda par stödstrumpor? Som viker ned sig och betalar 800 miljoner för att slippa ett galet kontrakt? Vad ska vi med dessa usla landstingspolitiker till?
Tyvärr är det en återgång till den gamla tiden då doktorerna kunde härja fritt som översittare och ha en von oben attityd till sina kunder. Bergh har rätt i att ordet patient betyder tålamod från latinets patienco men när man i gamla England började använda benämningen patient från engelskans patience så var det inte de sjuka som skulle ha tålamod utan ordet patience var för att doktorerna ständigt skulle påminnas om vikten av ”patience” för de sjuka. Nu är det ett skällsord nästan, patienter sägs ofta med en nedsättande ton i vården.
Det Karin Thunberg belyser är den verklighet som råder, dock känner jag inte till att uppringningstiden bara anges för dag. Vanligtvis anges ringtiden inom en viss angiven timintervall. Men det är illa nog att vi doktorer bara har 20 procents patienttid och cirka 80 procent för annat. I Storbritannien är det tvärtom, 77 procent av tiden är patientkontakt.
Ja, hon är bra.